Intenzivně pracujeme na nejnovějších certifikátech k našim produktům. Výrobky Carlson® již nyní s novými bezpečnostními listy podle evropské normy GHS platné od 1.6.2015.
česky Kontakty Přidat k oblíbeným Napište nám

Carlson zimní vody do ostřikovačů - novinka 2013

Nakupujte pohodlně na e-filson.cz
Nakupujte na E-Filson.czKompletní sortiment českých provozních kapalin a olejů světové kvality Carlson nakoupíte včetně všech řad autokosmetiky v novém internetovém obchodě E-Filson.cz.

Vlastnosti směsí do ostřikovačů

Hlavní funkční schopností nemrznoucí směsi je téct i v mrazech. Toho bývá dosaženo alkoholem, který zároveň účinně odmašťuje a výborně myje. Největší spotřeba zimních směsí do ostřikovačů paradoxně nebývá při tuhých mrazech, ale v teplotách kolem nuly, kdy sníh taje a ostatní auta posílají slanou břečku na čelní sklo. Rozmatlána stěrači tvoří neprůhlednou šedou clonu a nezbývá než spustit ostřikovače.

Proč je důležité, aby kapalina mrzla skutečně až při nízkých teplotách, když nejčastěji ostřikujeme při teplotách kolem nuly? Minimálně ze dvou důvodů.

1. V noci bývá citelně chladněji, a pokud kapalina v nádržce, ale třeba i v hadičkách a tryskách zmrzne, přes den již neroztaje.

2. Teplota za jízdy na právě ostříknutém skle klesá. Na odpařování alkoholu se totiž spotřebuje poměrně velké množství tepla potřebného pro změnu skupenství, které je odebráno čelnímu sklu. A jelikož se navíc alkohol vypaří rychleji než voda, výsledkem může být fakt, že již při teplotách kolem minus deseti se na čelním skle objeví krátce po ostříknutí bílý povlak ledu. Podobně v tryskách se alkohol odpařuje a zbývá voda, která mrzne. Takže je dobré, když má kapalina rezervy.


Náročné testování zimních směsí do ostřikovačů

Víte, že premiérovým testem pro vysoce kvalitní vody do ostřikovačů Carlson s jedinečnými jemnými parfémy byla nedávná expedice Hummer Racing Teamu okolo Baltského moře do Skandinávie? Terénní vozy Hummer H1, H2 a H3 vyrazily na náročnou několikatisícikilometrovou trasu z České republiky přes Pobaltí, Rusko, Finsko až na nejsevernější bod kontinentální Evropy - norský mys Nordkapp. Zpáteční cesta vedla přes oblast Laponska - severní Norsko a Švédsko až do Dánska a zpět přes Německo do České republiky. V náročném testu na dalekém severu se sněhovými vánicemi, námrazou i teplotami hluboko pod bodem mrazu prookázaly vody do ostřikovačů Carlson své vysoké kvality a přispěly k bezproblémovému programu expedice.


Carlson na TV Prima

Sledujte každou sobotu po osmé hodině ráno motoristický speciál - pořad Autosalon na TV Prima, kde můžete vyhrát hodnotné ceny. Kvalitní české provozní kapaliny a oleje světové kvality Carlson® patří již tradičně mezi hlavní partnery pořadu. V jednotlivých rubrikách představujeme vozy, které přicházejí na náš trh, nabízíme pohled na světové novinky z prestižních autosalonů a výstav, informujeme o nových trendech, zařazujeme seriály tématicky se vztahující kupříkladu ke správnému ošetřování aut vzhledem k aktuálnímu ročnímu období a mnoho dalších zajímavých testů, reportáží a novinek ze světa motorismu. Na své si tu přijdou nejen muži bez rozdílu věku, také pro ženy je přichystána spousta zajímavých novinek a tipů.


Studené starty

Čím škodí motoru a oleji studené starty? Studený start je fáze běhu motoru od nastartování až do dosažení provozní teploty. Sledování vlastností olejů má význam zejména v zimním období, kdy vlivem častých studených startů a krátkých jízd hrozí rychlejší degradace motorového oleje. Důvodem rychlejší degradace oleje je několik - jsou to zejména pronikání horkých spalin z válce přes pístní kroužky do klikové skříně a olejové vany, kondenzace vody ze spalin v chladném oleji, kondenzace kyselin, oxidů dusíku, vody a kyselých látek vlivem nedokonalého spalování paliva v chladném oleji a celkové zvyšování kyselosti oleje, čímž dochází k urychlení koroze vnitřních součástí motoru. Mnoho řidičů neví, že pár vteřin po nastartování dochází k suchému a polosuchému tření. Tehdy dochází k enormnímu opotřebování některých mechanických skupin. V olejové mazací soustavě totiž není dostatečný tlak a olejový film na kontaktních plochách je nedostatečný nebo žádný. Proto by správně měl každý řidič počkat alespoň několik málo sekund, než se rozjede. Emise výfukových plynů jsou u studeného motoru téměř dvojnásobné. Je to způsobeno tím, že motor spaluje bohatší směs, studený olej má vyšší viskozitu (odpor) a katalyzátor ještě nedosáhl provozní teploty. U benzínových motorů dochází k zahřátí zpravidla po 40 sekundách od startu. Ještě horší je situace u vznětových motorů. Filtr pevných částic totiž potřebuje pro svou správnou funkci teplotu cca. 600 °C, jinak se ucpává sazemi.


Optimální kombinace složek

Dokonalý motorový olej je možné vyrobit pouze za dosažení vyvážené kombinace všech látek. Základový olej jednotlivých tří skupin je nutné smíchat s antioxidanty obsahující zejména aminy a fenoly pro vylučování síry, detergenty pro vylučování síry, popela a fosforu ze skupin salicylátů, suplfonátů a sulfofosfonátů, AW přísadami ze skupin ZDTP-dithiofosfátů, dispersanty ze skupin sukcinimidů, depresanty ze skupin polymethacrylátů, protipěnivostními přísadami ze skupin silikonů a VM látek ze skupin styren-isoprenů, olefinů, copolymerů a polymethacrylátů. Pouze takováto kombinace základových látek a přísad zajistí nízkou pěnivost oleje, dokonalé přilnutí mazacího filmu do všech prostor motoru v celém teplotním rozsahu a nízkou tvorbu nežádoucích látek způsobujících stárnutí a znečištění oleje, jako jsou síra, popel a fosfor.


Laboratorní výsledky rozhodují

Při náročném a dlouhodobém laboratorním testování a testování na zkušebních motorech jsme cyklicky simulovali stupeň degradace olejů při studených startech až do dosažení provozní teploty, pronikání spalin z válce přes pístní kroužky do klikové skříně a olejové vany, kondenzaci vody ze spalin v chladném oleji, kondenzaci kyselin, oxidů dusíku, vody a ostatních látek vznikajících nedokonalým spalováním paliva v chladném oleji. Testování bylo dále zaměřeno na střihovou degradaci a stabilitu olejů při vysokých rychlostech na povrchu pohybujících se pístů, u naftových motorů také vliv přítomnosti sazí v oleji. Významným testovaným parametrem bylo sledování co nejnižšího stupně tření při různých kombinacích aditiv a tenkosti naneseného olejového filmu, kdy je snahou dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva motoru. Významným objevem bylo zjištění, že je třeba používat výkonná mazivostní aditiva pro případ přechodu do oblasti smíšeného či mezního tření zejména u pístních kroužků a komplikovaných ventilových skupin. Na modelech DPF filtrů jsme simulovali zanášení sulfátovým popelem a pryskyřicemi z fosforových sloučenin, které vzniká v provozu jak u těchto filtrů, tak u třícestných řízených katalyzátorů a má výrazný vliv na jejich životnost. 7 obsáhlých motorových testů bylo zaměřeno na různé aspekty provozu motoru a oleje - otěr důležitých a namáhaných dílů, jako je ventilová skupina a vačková hřídel, tvorba úsad a kalů a oxidační stabilita a další. Přesná měření sledovala odparnost olejů, obsah popela, síry a fosforu, kompatibilitu s plasty a kovy a pěnivost při různých teplotách a tlacích.


Testujeme na Sahaře

Ve spolupráci s renomovaným českým závodním týmem Hummer Racing Team se naše oleje a provozní kapaliny Carlson® zúčastnily náročného testování v saharské poušti ve vozech Hummer. Extrémní zatížení během transkontinentálního závodu Budapest (Maďarsko) - Bamako (Mali) přispělo k ověření vynikajících parametrů olejů a provozních kapalin Carlson. Vysoké teploty během pouštních etap, kdy teplota na slunci dosahovala až 65°C, alpské a pyrenejské horské etapy za mrazivých vánic či vysoká prašnost přispěly k dokonalému testování.


Kvalitu motorových olejů hodnotíme především podle viskozitní (SAE) a výkonové (API) klasifikace. Viskozitní klasifikace SAE v sobě zahrnuje požadavky na viskozitu „tekutost“ olejů jak za teplot pod bodem mrazu, tak i při pracovních teplotách (je sledována viskozita při 100 ºC). Číslo před W (z anglického winter = zima) označuje „tekutost“ oleje. Čím menší je první číslo, tím lepší je „tekutost“ oleje v zimním období. Zároveň dochází i k rychlejšímu promazání motoru. Druhé číslo za pomlčkou označuje viskozitní rezervu oleje. Čím je toto číslo vyšší, tím více lze motor tepelně zatěžovat. Nejčastěji používané celoroční motorové oleje mají klasifikaci SAE 15W-40. Kromě viskozitní třídy SAE je neméně důležitá i klasifikace API. Podle ní lze poznat, kolik aditiv ten či onen motorový olej obsahuje. Aditiva (zušlechťující přísady) zvyšují schopnost olejů odolávat tvorbě kalů, opotřebení a termicko-oxidačnímu namáhání, které je zvláště vysoké u přeplňovaných motorů. Oleje vhodné pro zážehové motory jsou ve výkonové klasifikaci API označeny počátečním písmenem S (Service), oleje pro vznětové motory pak počátečním písmenem C (Commercial). Moderní víceúčelové motorové oleje již většinou vyhovují současně jak pro mazání zážehových, tak i vznětových motorů, což je pak v klasifikaci vyjádřeno zařazením do obou skupin (např. průměrný motorový olej je zařazen do API SG/CD). Další doplňková písmena (v našem příkladu tedy písmena G a D) vyjadřují výkonovou úroveň oleje. Čím jsou tato písmena vzdálenější od počátečního písmene abecedy, tím více obsahuje olej aditiv a má vyšší výkonovou úroveň.

Nový design autokosmetiky Carlson®

Nový design autokosmetiky Carlson je tu ! Vybírejte z kompletního sortimentu kvalitních přípravků z České republiky. Autkosmetika Carlson je zárukou skvělé kvality za rozumné ceny.

váš team Carlson Oil s.r.o.



Carlson® Tour s Hummer Racing teamem

Akce probíhala na čerpacích stanicích Benzina Plus v Čechách i na Moravě. V rámci prezentace jsme představili řidičům novou značku na trhu, která je spojena s výrobou českých provozních kapalin a olejů světové kvality.

Současně s poskytnutím informací o výrobcích jsme zákazníky, kteří si zakoupili 3 nebo 5 litrovou letní směs do ostřikovačů, odměnili 1 litrem letní směsi a reklamním dárkem. Pro malé návštěvníky čerpacích stanic jsme měli přichystané hračky z kolekce Walt Disney.

Odměnou za uspořádání akce nám byli úsměvy lidí, kteří si mohli vyzkoušet pohodlí spojené s bezpečím ve vozidlech Hummer, které nám byly věrným pomocníkem při našem putování Českou republikou.

O úspěšnosti této akce nás přesvědčil nejeden zákazník, ale za všech nejvíce nám zůstala v paměti slova jednoho z návštěvníků čerpací stanice Vlašim, který si neodpustil komentovat vozidlo Hummer H2 slovy: "Tak tohle je přesně moje krevní skupina". Po svezení vozidlem Hummer H2 nešetřil slovy chvály s radostí, že nás potkal na svých cestách.

Závěrem snad jen poděkování společnosti Benzina s.r.o., že nám umožnila uspořádat zmiňovanou akci.
váš team Carlson-Oil s.r.o.



Etapy závodu Budapest-Bamako Transkontinentální závod napoví

Závod Budapest-Bamako 2009, kterého se zúčastnil český Hummer Racing Team a jehož vozidla Hummer H2 byla vybavena oleji a provozními kapalinami Carlson®, byl rozdělen do celkem patnácti náročných etap, z nichž každá prověřila dokonale připravenost osádek i vozidel. Celkem týmy procestovaly 10 zemí na dvou kontinentech, start byl v na okruhu Formule 1 Hungaroring u maďarské metropole Budapešti, dále posádky pokračovaly přes Rakousko, Itálii, Francii, Španělsko, trajektem z Gibraltaru do marockého Tangeru, přes Západní Saharu a Mauretánii až do cílového města Bamako v Mali.

Budapest-Brescia 851km, Brescia-Montpellier 731km, Montpellier-Almeria 1140km, Almeria-Merzouga 750km, Merzouga-Foum Zgid 410km, Foum Zgid-Tadalt 450km, Tadalt-Smara 437km, Smara-Obratník raka 770km, Obratník raka-Bou Lanoar 370km, Bou Lanoar-Atar 480km, Atar-Tidjikja 450km, Tidjikja-Kiffa 400km, Kiffa-Korera Kore 450km, Korera Kore-Banamba 375km, Banamba-Bamako 250km

Náročná a extrémně dlouhá trať transkonti- nentálního závodu Budapest (Maďarsko) - Bamako (Mali-Afrika) 2009 dokonale prověřila kvality olejů a provozních kapalin Carlson®. Na celkem 8314km dlouhé trati se vozy Hummer H2 musely vypořádat nejprve s náročnými zimními podmínkami alpských průsmyků, dlouhými přejezdy na jednotlivých etapách a poté vysokými teplotami, prachem a maximální zátěží v obtížných podmínkách západní Sahary.

Náročné motorové testy Mísení základových olejů



Pro bližší představu o kvalitě olejů Carlson® si uveďme seznam motorových testů, kterými každý olej musí projít před uvedením na trh. Jedná se o celkem sedm náročných motorových testů, při nichž se hodnotí tvorba vysokoteplotních úsad a váznutí pístních kroužků, tvorba nízkoteplotních kalů, opotřebení ventilového rozvodu, tvorba tmavých kalů na vnitřních stěnách motoru atd. Každý test se provádí na jiném typu motoru a za jiných atmosférických a teplotních podmínek. Po proběhnutí motorového testu se hodnotí čistota motoru po jeho rozebrání, zjišťuje se hmotnost důležitých dílů motoru před testem a po něm pro zjištění opotřebení (otěru) a při některých testech se hodnotí také viskozitní vlastnosti konkrétního oleje. Tuto testovací proceduru doplňuje náročné testování jak v běžném provozu, tak v závodních vozidlech, kdy jsou důkladně zkoumány vlastnosti při extrémní zimní zátěži v alpských podmínkách a také na saharské poušti.

Vysoce kvalitní základové oleje jsou hlavním stavebním kamenem olejů Carlson. Pro oleje Carlson® viskozitních tříd SAE 15W-40 se používají rozpouštědlové rafináty skupiny I. Pro polosyntetické oleje třídy SAE 10W-40 se používají jako základ směsi základových olejů skupin I a II. Plně syntetické oleje třídy 5W-40 obsahují základové oleje skupiny III s příměsí ze skupiny II a s přídavkem syntetických látek pro zlepšení nízkoteplotních vlastností. Do směsi základových olejů se přidávají dále modifikátory viskozity a výkonová aditiva. Modifikátory viskozity jsou látky, které eliminují vliv rozdílných teplot mezi letními a zimními a také teplotní rozdíly přes den a přes noc. Zajišťují, aby vlastnosti oleje byly rovnoměrné při co nejšširším rozsahu teplot a okolních podmínek.

Spotřeba oleje Teplota oleje

Motorový olej plní v motoru mnoho funkcí současně - mezi nejdůležitější patří mazání, chlazení, ochrana součástí proti korozi, těsnění a čištění motoru. Za jízdy proniká část motorového oleje do spalovacího prostoru ve válcích, kde hoří spolu s palivem. Moderní motory jsou dokonale utěsněné, takže ztráta oleje vytečením je málo obvyklá, pokud nedojde k mechanickému poškození např. nárazem do olejové vany, filtru apod. Spotřeba oleje je obvykle vyšší v době záběhu motoru do ujetí prvních 20000km z důvodu vymezení vůlí jednotlivých součástí motoru. Po ukončení záběhu motoru se spotřeba oleje ustálí na konstantní hodnotě. Další zvyšování spotřeby oleje bývá způsobeno opotřebením motoru, používáním méně kvalitního oleje nebo přeplňováním olejové náplně nad požadovanou hodnotu a tím zvýšeným tlakům v pracovním prostoru. Hladinu motorového oleje je třeba kontrolovat a dle potřeby dolévat. Většina výrobců motorů uvádí v provozních návodech k automobilu spotřebu motorového oleje od 0.5 do 1.0 litru na 1000km. V praxi bývá spotřeba oleje daleko nižší a pohybuje se obvykle na úrovni 0.1 – 0.25 litru na 1000km. Motory s turbodmychadly a naftové motory mají spotřebu oleje obecně mírně vyšší, než nepřeplňované motory. Tato spotřeba je zapříčiněna vysokými tlaky naftových motorů ve válcích a také napojením olejového okruhu na promazávání turbodmychadla, kde dochází vlivem vysokých otáček a tlaků k drobným únikům oleje. Obvykle je třeba u moderních motorů v dobrém stavu dolévat cca 1 litr oleje na každých 10000km provozu.

Příliš nízká i příliš vysoká teplota oleji škodí. Zvláště studený olej vede k nadměrnému opotřebení motoru rychleji než olej přehřátý. Olej v motoru nesmí obsahovat vodu, která je hlavním odpadním produktem při spalování paliva. Voda se tvoří ve spalovacích komorách hořením (oxidací) uhlovodíkového paliva - benzinu nebo nafty. Část této vody se dostává do klikové skříně, zejména když je motor studený. Zde se voda smíchá s olejem a tato směs je vytlačena do olejové vany. Voda se zde usazuje u dna vany po zaparkování vozidla pokud se olej nezahřál na správnou provozní teplotu. Motorový olej se musí zahřát na správnou teplotu, aby se voda v něm obsažená odpařovala. Obecně doporučená minimální teplota je 82°C. Praxe ukazuje, že tato teplota je dostatečná k tomu, aby se voda z oleje dostatečně rychle odpařila. Nicméně motor musí dosáhnout této teploty pokud možno rychle a udržovat ji po dlouhou dobu. Pokud se olej příliš zahřeje a vře, přestává mít správné mazací schopnosti, což může vést až fatálnímu k poškození motoru. Cílem je potlačit nadměrné zahřívání motoru. Teplota, při které olej ztrácí své schopnosti není konstantní. Stupeň oxidace oleje je závislý na jeho teplotě a době, po kterou byl dané teplotě vystaven. Čím více olej zahříváme, tím kratší doba je třeba k jeho zničení (ztrátě funkčnosti). Některé motorové oleje začínají znatelně oxidovat již při teplotě kolem 120°C. Závodní syntetické oleje neztrácejí své mazací schopnosti ani při překročení teploty 260°C.